Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 15

Lena Alkes Blog och Träningsjournal under Talangjakten 2009.

Observera att endast deltagaren och coacherna kan posta inlägg i Träningsjournalerna.

Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 15

Inläggav Lena Alke » mån 19 okt 2009, 19:31

Måndag och vilken dag det varit. Första gången jag sätter mig ner är nu. förutom en snabbis på jobbet då.
Hoppade upp ur sängen halv 5 i morse. Cyklade 50 min. Väckte Liam och mös lite med han i soffan med min frukost. Hemifrån 06.30 lämna på dagis strax efter 7 sen gick jag till jobbet blev en frisk promenad på 40 min.

Idag har vi haft eld i baken på jobbet. Vi har fått in en nya smycken som ska ut till alla butiker. Vi ska jobba i skift i veckan för att få ut allt. Mycket att göra och inte mycket tid till vila. Försökte slappna av och ta lunch men jag kastade i mig den och ut igen och packade, hade svårt att varva ner. Dagen har flygit iväg. Hämtade Liam på dagis strax efter 5. var nere på gymmet 17.40 tränade och var hemma igen vid 19. Var bara att rodda middag (Liam åt på gymmet) borsta tänderna på Liam och i säng med honom. packat matlådor.. nu har jag bara diskberget kvar :jeez: Känner mig fortfarande upp i varv. Näe.. bra träningspass baksida lår och rygg, bra dag, mätt och belåten efter min älgfärs med grönsaker. :thumbs:

jobbet.jpg
Jobbet
Lena Alke
Talangjakten 2009

Torsdag

Inläggav Lena Alke » tor 22 okt 2009, 16:48

veckan ruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusar iväg!

Redan fredag i morgon, ska bli skönt med helg. Dieten flyter på men först nu börjar den kännas på riktigt... försöker skaka av men det var väldigt tydligt på gymet idag. försökte peppa upp mig, men det gick bara inte.... blev förbannad inombords men det hände inget... bara att köra på så gott det går,, jag gjorde mitt bästa.. benen var slut redan efter första repetitionen haha.. då kan ni förstå hur det kändes när jag var klar.. kunde knappt röra mig, orkade inte röra mig.. skrattade lite åt mig själv.. :lol: iom mitt jobb-byte så går och står jag precis hela dagarna, det gör nog sitt lilla det med. Än är jag pigg i bollen och det känns som att det är det är viktigare. Började 6 i morse, blev dåligt med sömn också. Åt nog mitt kvällsmål 15 min för tidigt, för när jag väl skulle somna kurrade magen så mycket av hunger att jag hade svårt att somna. typiskt.

Men allt känns ändå väldigt bra idag, trots att kroppen är slö är jag nöjd. :thumbs:
Lena Alke
Talangjakten 2009

Fredag

Inläggav Lena Alke » fre 23 okt 2009, 04:23

åh jag älskar fredagar :)

Varför får jag inte sova på nätterna >:( i morse vaknade jag 03.15.. trodde inte det var sant när jag kollade på klockan. La mig ner igen och hoppades på att få somna om.. nej då börjar Johan att snarka, han snarkade så högt så jag förstår inte att han inte vaknade själv. Väckte honom och bad han lägga sig i någon annan sovställning... mmmmm sa han och 5 sec senare snarkade han ännu högre haha.. vid det här läget var jag så irriterad, först för att jag vaknade och sen för att jag inte kunde somna om. Inget annat att göra än att stiga upp 03.30 och sätta mig på cykeln.

Nu blir det en dusch och rulla tummarna till 8 när jag börjar :jeez:

snark.jpg

Snarkning är ett ljud som uppkommer genom trång luftpassage i svalget under sömn. Snarkningen kan förvärras vid förkylning, alkoholpåverkan och ryggläge. Snarkning kan uppstå hos alla djur som har lungor, t ex hundar. Orsaken till snarkningarna beror oftast på något av följande:

Svaghet i halsen som orsakar att halsen stängs under sömn
Felplacerad käke vilket ofta orsakar spänningar i musklerna
Fett som samlats i och runt strupen
Hinder i näshålan

Effekter
Snarkning stör nattsömnen och gör att man får otillräckligt med syre vilket leder till att man vaknar mindre utsövd, något som påverkar bland annat koncentrationen och immunförsvaret. Snarkning kan även bli ett socialt handikapp som kan påfresta relationer och leda till att par väljer att sova i separata sovrum.

Diagnos
Snarkning upptäcks ofta av partner eller vänner som störs av oljudet. Man kan få genomgå sömnstudier antingen i hemmet eller i speciellt sömnlabb på sjukhus för att reda ut graden av snarkning och sömnapné. Sömnapné är korta andningsuppehåll som leder till syrebrist och korta uppvaknanden.

Behandling
Behandling syftar till att öppna luftvägarna för att unvika snarkningarna. Generella råd är att sluta röka, gå ner i vikt och att undvika ryggläge.
Lena Alke
Talangjakten 2009

Lördag

Inläggav Lena Alke » lör 24 okt 2009, 20:42

Lena vaknde ca 3 inatt av kraftiga smärtor i buken, hon trodde först det kanske berodde på att hon inte fått avyttrat ordentligt på flera dagar...de har ju som en tendens att kunna gå lite trögt med den biten i slutet på en hård diet.
Runt kl 6 så kom hon upp o väckte mig för vi hade bestämt att äta frukost tillsamans. Frågade henne hur det kändes o hon hade fortfarande väldigt ont men fast besluten om att äta(speciellt som hon sett fram emot denna dag då hon skulle få höja maten o fylla på med lite energi).
Frukost påfyllnadsdag
havregryn 50 gram
äpple 1 st
mjölk 2 dl
äggvita 150 gr

Trots att Lena hade svinont i buken så slank frukosten ned...men visst tog det nog emot lite..
Då vi tänkte att magsmärtorna kanske berodde på avsaknaden av att hon inte fått dumpat ordentligt, så god make som man är rotade jag fram diverse laxerande medel(mikrolax) som intas från olika kropssöppningar. Men efter att ha dumpat ur sig ordentligt kvarstod smärtorna.
Hon vilade en stund o det blir bara värre, trots det vill hon ha sitt nästa mål som bestod av.
keso 150 gram
blåbär 100 gram

Vi kollar tempen som låg på 37.7, ringer nu sjukvårdsrådgivning. Får beskriva läget på frugan och de ställer massa frågor, sedan får jag till svars att vi omedelbart ska åka in på akuten då hon misstänker att det kan vara en blindtarmsinflammation...
Så de blev till och slänga med lite bars, frukt o vatten så bar det iväg. Väl framme på akuten va det såklart kö och den gick inte fort, men tydligen så va det någon sjuksyster som såg att Lena inte va så kry för de kom och hämtade oss ganska så omgående!! De la henne på en bår och rullade iväg henne för undersökning, temp, känna, klämma, blodtryck, blodprov osv.. Sen gynundersökning(för att uteslute ev systor på äggstockar, och so tur va fann de inget sådant!!)..Lena jämförde smärtan med att det gjorde lika ont i magen som att föda Liam, ni damer som gjort det förstår ju smärtan ni andra kan ju tänka er... Efter ett par timmar i ett undersökningsrum så gav de äntligen Lena ordentligt smärtstillande (morfin) (känns minst sagt fördjävligt att se någon som står en så nära bara ligga o ha så ont, så ja blev nog lika lättad jag:), sedan har dagen rullat på med diverse undersökningar och prover. Så nu är hon inlag på kirurgen och just nu väntar vi på läkarens utlåtande efter röntgen. Så påfyllnadsdagen blev väl inte riktigt som Lena tänkt då hon sedan kl 10 varken fått ätit ell druckit...kl är nu 21.30!har dock fått två påsar med vätske dropp...
Så inom de närmsta timmarna står nu på schemat antingen en titthåls-operation eller en blindtarms-operation. Vänta är mer regel en undantag på sjukhuset. :whistle:

Vi får hoppas återhämtningen från en sådan operation går bra så hon snabbt är tillbaka på gymmet och jobb. Hon nådde även lägsta vikten på dieten idag, vägde 63.8 i morse. Tyvärr kommer inga planerade formbildern idag då vi hamnade på sjukhuset istället för gymmet :(

Jag ska hälsa alla trogna läsare från Lena. Hon är lite groggy nu. Jag svarar åt henne på mobil och sms om ni undrar något.
Återkommer med mer info efter operationen.

mvh/Johan
Lena Alke
Talangjakten 2009

Re: Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 15

Inläggav Fredrik Carlsson » lör 24 okt 2009, 21:59

Krya på dig gumman ja ok dig med Johan :emo-thumbs:
Inte världens mest lyckosamma par det här .
Först Johan med matförgiftning och nu en trasig blindtarm.

Lycka till och håller tummarna att det blir bra snabbt.
"When I go out there onstage, I want to be more than just a blocky guy who waddles onto the posing platform. I want the girls to feel something." Tom Platz
Användarvisningsbild
Fredrik Carlsson

Re: Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 15

Inläggav Lena Alke » sön 25 okt 2009, 13:14

Äntligen kan jag andas ut, ca kl 00.30 kom de och hämtade Lena och rullade ned henne för operation. Lena va lugn och samlad, själv va jag jätteorolig men lyckades dölja det bra tror jag... Stannade kvar på hennes rum och de skulle hämta mig när det va klart, efter ungefär 2,5 tim(kändes lätt som tio timmar!!) kom de och sa de va klar och att hon låg på intensiven för att vakna upp. Fick då äntligen gå dit träffa Lena(som var rätt så borta), höra att allt gått bra och att blindtarmen nu var borta och kommer inte att besvära henne något mera. Så nu kunde man dra en lättnads suck och slappna av...:)
KL är nu ca 13, Lena har fått i sig lite proteinpulver och keso hitills och allt verkar bra. Hon är självklart helt slut har ont efter operationen men mår efter omständigheterna bra, och sover mest hela tiden.
Återkommer med mera info!

mvh/Johan
Lena Alke
Talangjakten 2009

Återgå till Lena Alkes Blog/Träningsjournal