Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 14

Lena Alkes Blog och Träningsjournal under Talangjakten 2009.

Observera att endast deltagaren och coacherna kan posta inlägg i Träningsjournalerna.

Lena Alkes Träningsjournal- Vecka 14

Inläggav Lena Alke » mån 12 okt 2009, 19:11

Måndag igen :D och första dagen på mitt nya jobb!!

Känns roligt att jag får lära mig något nytt. Idag har jag packat ihop smycken som ska levereras ut till butiker i norden. Arbetskamraterna verkar bra. Har inte fått så stor uppfattning än, pratat lite med alla. Några vet att jag ska tävla i bodyfitness i december men långt ifrån alla. Fick lite blickar när jag tog fram pillernäven och började svälja på halv 10 rasten och halv 4 rasten (äter lunch någon gång mellan 12-12.30). Tar ju bara med mig en fast måltid på jobb nu mera, jämför med 3 matlådor tidigare. Det är sen jag började på mitt nya kostprogram. Satt där och bara väntade på frågor... får väl se om någon frågar i morgon vad det är för tabletter jag sitter och sväljer. bir ju 53 tabletter på en dag i nuläget. :|

Slutade jobbet halv 5. Drog iväg och körde gympass. Hade över förväntan med energi!

Hämtade även ut ett paket med kosttillskott från PROTEINFABRIKKEN :D

pf 002.jpg

(notera rosorna i bakgrunden som jag fått av johan :wub: )

Ska cykla klart och förbereda morgondagen. herrå!
Lena Alke
Talangjakten 2009

Onsdag

Inläggav Lena Alke » ons 14 okt 2009, 18:45

Vad trött man blir av att börja nytt jobb.. så mycket nya intryck och saker man ska lära sig. Det går riktigt bra. Lite klurigt till en början att hitta bland alla kollektioner, men det börjar falla på plats.
Ingen har frågat ang pillrena jag stoppar i mig än... det verkar nått fram till fler och fler att jag ska tävla men det är inget jag sagt förutom till chefen när jag sökte jobbet. Lär va han som skvallrat vidare.
Liam och Gabriel följde med upp en sväng på jobbet i går efter jag slutat. De tyckte jag hade ett tråkigt jobb. Mitt tidigare var utrustat med 4 flipperspel så där trivdes dom väldigt bra. Lär inte bli nå tjat att de vill följa med på jobbet nu ;)

TRÄNING

Har börjat på nytt träningsprogram idag. Kör mest dropset. För er som inte är så bekant med det utför man det följande:

Utökad drop (utökat dropset)
Börja med den Reps Max vikt (RM) som är angiven för övningen så att du når teknisk failure (utmattning) på angivet repsantal (sluta när du måste fuska för att orka fler reps). När du når teknisk failure vilar du 15 sekunder och utför sedan så många reps du orkar till failure igen. Denna gång kan du fuska för att orka någon extra repetition, om du vill. Minska därefter vikten med cirka 25 % och utför sedan så många reps du orkar till teknisk failure. Vila 15 sekunder och utför sedan så många reps du orkar till failure igen. Minska därefter vikten en sista gång med cirka 25 % och utför sedan så många reps du orkar till teknisk failure. Vila 15 sekunder och utför sedan så många reps du orkar till failure igen.

Sammanfattning:
1. RM till teknisk failure, 15s vila
2. RM till teknisk eller positiv failure
3. 75 % av RM till teknisk failure, 15s vila
4. 75 % av RM till teknisk eller positiv failure
5. 50 % av RM till teknisk failure, 15s vila
6. 50 % av RM till teknisk eller positiv failure

Idag tränade jag Framsida lår, Mage & Bröst.
A. Benpress, smal fotställning 2set 10Reps Utökad drop vila120s
B. Hacklift, smal fotställning (fötter & lår ihop, häl upphöjd) 2set 12Reps Utökad drop vila 120s
C. Benspark (ett ben i taget) 1set 14reps Normal + excentrisk -
D. Kabelcrunches med rep 2set 14reps Utökad drop vila 90s
E. Lutande bänkpress i Smith 2set 10Reps Utökad drop vila 120s
F. Framåtlutande kryssdrag 2set 12Reps Utökad drop vila 120s

Fick till ett bra och intensivt pass. Har aldrig tränat så här tidigare så det ska bli intressant att se vad det ger för resultat. Var lite jobbigt att köra 6set på rad med 15 sec vila emellan. sen vila 2 min och börja om. Benen värker väldigt mycket just nu....

Igår fick jag reda på att min Bingo vän Yngve har fått hjärncancer och börjat tappa tal. Har tänkt väldigt mycket på honom och försökt ringa men han eller någon annan har inte svarar. Ska försöka få tag på honom i morgon igen. Jag är väldigt oroad. :(
Har tidigare skrivit lite om honom här: http://www.talangjakten2009.se/tjforum/viewtopic.php?f=9&t=27&start=20 för er som inte hängt med.

MATEN
Känns förvånansvärt bra för att ligga så pass lågt som jag gör nu. Jag är alert i huvudet men kroppen jobbar lite långsammare än jag vill men det gör inte så mycket. Jag tänker inte så mycket på maten utan äter det jag ska när jag ska. Tror det är lätt annars att man börjar älta och tycka synd om sig själv om man inte hittar något sätt att koppla bort det på.

Gick igenom lite gamla kort igår. Tänkte köpa mig album och börja sortera in dom. ENJOY!!
IMG_0003.jpg
slutet på juni 05

IMG_0006.jpg
050718
IMG_0007.jpg
050718
IMG_0004.jpg
050719
IMG_0009.jpg
sommaren 06
Senast redigerad av Lena Alke tor 29 okt 2009, 18:46, redigerad totalt 2 gånger.
Lena Alke
Talangjakten 2009

Torsdag

Inläggav Lena Alke » tor 15 okt 2009, 18:25

God kväll alla som läser. Fan vad kul jag tycker det är att det finns dom som läser och följer min blogg. Som ni förstått så finns det perioder då jag skriver lite mindre och uppdaterar lite dåligt med bilder och så. Anledningen till det är att ibland känns det som man sitter och skriver ut i tomma intet. Man får ingen respons för det man skriver, man bara skriver skriver å skriver och ingen verkar läsa. Då blir det tråkigt att blogga. Man tappar gnistan. ibland känns allt bajskorv med allt också, då är jag dålig på att skriva. Finns väl ingen som vill läsa IDAG ÄR ALLT BAJS OCH JAG ÄR LÅG OCH ALLT ÄR BARA SKIT OCH JAG ÄR SÄMST OCH JAG ÄR SÅ DÅLIG OCH INGET GÅR BRA OSV OSV Oftast så räcker det att jag går och lägger mig och vaknar på en bättre sida. Maten följs till punkt å pricka. Efter påfyllnadsdagarna (har ju 2 varlfria måltider en dag i veckan) kan jag känna mig rätt knepig i bollen. Det är oftast då allt känns... inte bra. Fått lite ångest av det men det är något jag jobbat med och tycker det går bättre och bättre.

Idag var det full rulle på jobbet. Dagen gick extremt fort. :thumbs:

Gabriel som började skolan nu i början på hösten gick på sitt första skoldisco idag. Jag kommer ihåg när jag gick på disco själv. Klädde upp mig i min finaste lila klänning i sammet, svarta lackskor och ett fint hårband med rosett. Fick några kronor av mamma så att jag kunde köpa mig några fiftyfifty klubbor och en läsk. Limbo, danstävling, UTGÅNG=HEMGÅNG. Det var tider det!

Gabriel fick låna lite av pappas parfym, jag gjorde en frisyr på honom och gav honom 20:- som han stoppade i plånboken.

Se så fin han var storkillen!!!
15.10.09 026.jpg
Gabriel på väg till sitt första Disco!!

TRÄNINGEN
Blev som vanligt 45 min på motionscykeln i morse. Sen passade jag på att träna på gymmet innan jobbet i morse(börjar 8 ). Var riktigt skönt och jag hade bra med energi.

Rygg & Baksida lår
A. Stående rakarmade latsdrag (eller pullover i maskin) 2set 12Reps Utökad drop vila 120s
B. Latsdrag med smalt grepp 2set 12Reps Utökad drop vila 120s
C. Sittande kabelrodd 2set 12Reps Utökad drop vila 120s
D. Liggande lårcurl 2set 10Reps Utökad drop vila 90s
E. Liggande lårcurl (ett ben i taget) 1set 14Reps Normal + excentrisk -

Jag var riktigt snabb, duktig och stark.

Tog även lite formbilder som kommer här:
15.10.09 016.jpg
15.10.09 013.jpg
15.10.09 010.jpg
15.10.09 006.jpg
15.10.09 002.jpg
Lena Alke
Talangjakten 2009

fortfarande torsdag

Inläggav Lena Alke » tor 15 okt 2009, 18:29

15.10.09 021.jpg
15.10.09 017.jpg

Nu ska jag få Liam i säng. Gabriel är kvar och dansar disco ett tag till. När han kommer hem vill jag veta ALLT!!!!! ;)

HERRÅ!
Lena Alke
Talangjakten 2009

Fredag

Inläggav Lena Alke » fre 16 okt 2009, 17:56

Veckan har gått med raketfart och nu är vi framme vid fredag!!! Johan for i väg och jobbade idag och hemma igen på tisdag. Tråkigt att han åker precis när man får ta helg själv. Jag får se fram emot nästa helg då han är hemma istället.

Det har gått bra på jobbet och jag har orienterat in mig bra. Några missöden men det är så man lär sig, av misstagen alltså.

I går gjorde jag klart med en vän att vi skulle åka på Nordiska mästerskapen i bodybuilding i trondheim!!!! Det är ju bara ca 25 mil bort så det är dummt att inte åka. Berättade för Liam i morse att vi skulle åka till ett annat Land i morgon, han blev exalterad. Har gått och sett fram emot hela dagen att vi skulle åka i morgon. Planerat i huvudet vad jag ska packa, klä på mig, vilken tid jag ska kliva upp osv osv.. Alltid kul att komma bort på lite äventyr. Idag söker denna vän mig på telefon till jobbet, jag förstår snabbt att nu har han väl ångrat sig eller nått..

mrX- "Jo, Lena.. jag tänkte.. vi kan väl åka på fest till Åre i morgon istället!! Jag fick reda på det idag och det är värsta villan med jacuzzi åså.. kommer bli kul!"
Jag-"näe, jag är inte intresserad av det, jobbigt med fulla människor åså.. blir bara tråkigt. men kan vi inte ta Norge först då så kan du dra på det sen?"
mrx-"näee... för det börjar kl 10.."
jag-"okej, men åk på det du då om du hellre vill det....
mr x-"ja men alltså blir du sur så åker vi så klart till Norge"
jag-"näe.. åk på festen du"

Klart som fan jag blev sur, sur så in i helvete :x . Bestämt är bestämt.. men hade jag sagt att jag blev sur hade han fått dåligt samvete och åkt med mig till Norge.. men hur kul är det för mig då att "tvinga" någon till Norge när jag vet att han hellre vill vara på en fest i Åre men åkte bara med för att jag inte skulle bli sur. Hur skulle ni gjort då? sagt att ni blev sura? eller vad/hur gör man? Jag vet ju vilken standard fester som börjar redan vid 10 brukar ha.. slutar aldrig bra och jag är så sjukt osugen på att titta på misären med mina matlådor. Klart, han är ju singelkille och kuken har väl fått en egen liten hjärna eller nått :whistle: .. Kollat upp tågen nu, går ju några men då måste jag sova på hotell lör-sön och det känner jag inte att jag har råd med. Är du svidande dyrt med hotell i Norge. Ringt runt och hört om det finns någon som vill åka. Alla är upptagna.. så jag får helt enkelt ställa in resan, inse att det inte blir något nordiskt mästerskap för mig... :( Liam hade pratat om det på dagis idag sa en fröken så jag känner mig jättedum, har förklarat att det mes troligt inte blir något så han får bestämma precis vad han vill att vi ska göra i morgon istället... SÅ HA!!! Nu är det jag som klagar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Annars är det bara bra. Fick till ett fint gympass i morse innan jobbet. Börjar gilla det här med dropset!

A. Sittande axelpressar i maskin 2set 10Reps Utökad drop 90s vila
B. Stående sidolyft med hantlar 2set 12Reps Utökad drop 90s vila
C. Stående sidolyft med kabel (en arm i taget) 1set 14Reps Normal + excentrisk -
D. Sittande vadpress 2 set 16Reps Utökad drop 90s vila
E. Skivstångscurl, brett grepp 2set 10Reps Utökat set 90s vila
F. Sittande lutande hantelcurl 1set 12Reps Utökad drop -
G. Stående triceps extension, rak stång 2set 12Reps Utökad drop 90s vila
H. Triceps pushdowns, brett grepp 1set 12Reps Utökad drop -

Ska sätta mig på cykeln och köra min cardio.

Lenadiesel.jpg
Lena Alke
Talangjakten 2009

Lördag

Inläggav Lena Alke » lör 17 okt 2009, 04:25

När man få sova hur länge man vill sover man inte länge tydligen. Vaknade kvart över 4 :x

MÅTT
nu, sen förra mätningen (totala förändringen)
Midja: 74cm,-1cm (-6cm)
Lår: 56 cm -1cm (-1)
Höfter: 97cm -2cm (-3cm)
Vader: 36cm -½cm(-2cm)
arm: 28cm, +-0cm (+-0cm)

vägde 65.2 på min våg i morse.
Lena Alke
Talangjakten 2009

Lördag

Inläggav Lena Alke » lör 17 okt 2009, 18:56

Johan hade en dröm... att jag bara blir kåt när jag får tillåtelse från coach Fredrik att äta sylt. En tesked räckte tydligen...
Hur ska jag tolka den? tycker hans undermedvetna att jag borde äta mer kolhydrater för att bli piggare på kvällarna kanske ;)
Lena Alke
Talangjakten 2009

Söndag

Inläggav Lena Alke » sön 18 okt 2009, 19:33

Igår blev en väldigt trevlig dag. Jag och Liam var på djungelhuset med Victoria och Alfons hela dagen. Det finna Klätterställning, 3 våningar högt med rutchkanor, klätternät, broar, tunnlar och en inbyggd cykelbana för 3-hjulingar.
Så perfekt. Man sätter sig i fiken sen leker de där själva i 4 timmar.
djungel.jpg

När Liam och jag kom hem vid 6 hade han beställt pizza. Jag har inte ätit pizza på säkert över ett halv år tyckte också det skulle bli gott och det blev det. Han hjälpte till duktigt i köket.. 8%ig ost, körsbärstomater, skinka, paprika, vitlök, ölkorv. riktigt bra blev den.
pizza 006.jpg

pizza 004.jpg

Idag har Alfons och Viktoria varit här.Vi har bakat bullar och killarna har varit på gocartbanan.
pizza 019.jpg
Alfons
pizza 013.jpg
Liam

Liam följde med dom hem så jag gick till gymmet.

Blev Bröst, Mage & Framsida lår
A. Bänkpress, brett grepp 2set 10Rep Utökad drop 120s vila
B. Nedåtlutande hantelpress 2set 12Rep Utökad drop 120s vila
C. Liggande hantelflyes/press 2set 10Rep kombination 120s vila
D. Liggande benlyft 2set 14Rep Utökad drop 90s vila
A. Benpress, bred fotställning 2set 10Rep Utökad drop 120s vila
B. Hacklift , grodställning (fötter ihop, häl upphöjd, knäna utåt) 2set 12Rép Utökad drop 120s vila

Hacklift , grodställning (fötter ihop, häl upphöjd, knäna utåt)
Placera fötterna så långt ned du kan på fotplattan. Tryck hälarna mot bakstycket av fotplattan eller en planka om det saknas bakstycke, så du pressar genom främre fotplattan och tårna. Hälarna ska ha kontakt med varandra medan tårna ska peka något utåt (25-45°). Tonvikten ska ligga på främre yttre delen av foten när du pressar vikten. Tryck knäna utåt i cirka 45° grader när du sänker dig och pressa tillbaka genom samma rörelse

Kombination (kombinerat set)
I denna teknik kombinerar du två olika övningar när du nått failure för att orka mer.
För liggande hantelflyes/press: börja övningen som vanliga hantelflyes, när du når positiv failure fortsätter du övningen genom att utföra den excenriska sänkande fasen som en hantelflyes medan du utför den concentriska fasen som hantelpressar. När du når failure i den excentriska fasen fortsätter du övningen som hantelpress i både den excentriska och koncentriska fasen tills du når failure en sista gång.

Sammanfattning:
1. Hantelflyes till positiv failure
2. Sänk som hantelflyes, pressa upp som hantelpress till excentrisk failure
3. Fortsätt övningen som vanliga hantelpressar till positiv failure

Lagat mat för veckan. städat.

nu ska jag cykla klart sen blir det gonatt!
Lena Alke
Talangjakten 2009

Återgå till Lena Alkes Blog/Träningsjournal