Millan (Body Fitness-tävlande Camilla Sandberg) har idag skrivit en vackert inlägg om att älska sin kropp på sin blogg:
http://millansandberg.blogspot.com/2009 ... kropp.htmlSjälv upplever jag tudelade känslor till min fysik just nu och gillar inte den känslan.
Vanligtvis trivs jag ypperligt med min kropp och uppelever den frisk, stark, vältränad, snygg och smidig.
- Tacksamhet !
Men som jag vet att Annelie berört i sin blogg, har man parallellt med den här tävlingssatsningen blivit så kritisk.
Man tycker aldrig att man duger och vill bli både större och "smalare".
Lyssnar jag inåt och ser till mig själv, samtidigt som jag dammar av självkänslan, så skulle jag inte vilja förändra något.
Likaså vad gäller träning.
Lyssnar jag inåt så skulle jag vilja balansera upp det med andra aktiviteter. För inom mig vet jag att mindre träning kanske t.om hade gett bättre resultat och fått livet i stort att bli mer njutningsfullt.
Pass som förr "bara" var härliga & fulla med flow, dömer jag idag ut.
Jag tror att jag är mindre resultatinriktad än andra.
Att jag helt enkelt trivs bättre med att se till själva "processen".
När jag målar och tecknar, och märker att jag skapar något för att andra ska se, syna och uppleva ett resultat,
försvinner inte bara det roliga - min njutning med skapandet - utan det blir inte lika bra.
Jag måste - och
vill!! - göra det för görandets skull.
Samma med träningen och tävlingen.
Då jag ansökte till talangjakten skrev jag inte att jag ville uppnå "mitt livs form", utan vara med om en upplevelse.
Jag både vill och bör göra detta - och träna i allmänhet - för nöjet, resan och den lärorika upplevelsen.
Då jag ständigt blir påmind om resultat och prestation försvinner glädjen bakom krav.
Jag vill varken vara eller bli en "kritisk gymmare" som aldrig blir nöjd.
Kanske är det bara resultatinriktade presterare på gym..?
Jag har aldrig känt mig så dålig som nu.
Varför?
För att man istället för att jämföra sig med motionärer har börjat jämföra sig med elitsatsande tävlingsatleter..??