Frida Synnebys träningsjournal - Vecka 3

Frida Synnebys Blog och Träningsjournal under Talangjakten 2009.

Observera att endast deltagaren och coacherna kan posta inlägg i Träningsjournalerna.

Frida Synnebys träningsjournal - Vecka 3

Inläggav Frida Synneby » mån 27 jul 2009, 08:11

Välkomna till en ny vecka med en ny tråd,
Nu tar vi nya tag!
:flex:

Jag börjar dock lite försiktigt. Vilodag idag. Passar bra då jag har ont i halsen.
(Så går det då man envisas med morgondopp i 18 grader - och gång på gång glömmer handduken.)

Kommer att träna tis-ons, fre-sön.
För övrigt satsa intensivt på jobbet kommande tre veckor och då antagligen skriva här mindre.

Som vanligt vill jag dock rapportera måndagsvikten: 55,9kg
- exakt samma för tredje veckan! Kan vågen ha låst sig måntro?? :?

Frida
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Progression

Inläggav Frida Synneby » tis 28 jul 2009, 21:29

Den här träningsveckan kallas
"Progression: Avlastningsvecka, färre set, öka vikten, färre repetitioner"
Jag är ovan att träna tugnt. Upplver ofta att det är teknik och "kropp" som sätter gränserna istället för musklerna.
Men idag fick jag till ett bra pass. Tiden blev lite kort dock.

Axlar, triceps, trapezius och endast ett set mage.
Sidolyft och hantelpressar.
Frenchpress och tricepspressar.
Shugs på det, men det är allt annat än min grej. Eller snarare är det så att trapezius är, allt annat än en muskel jag suktar efter.
Får ju inte mina obefintliga axlar att se större ut iaf :whistle:

Tog veckans formfoton i omklädningsrummet, men glömde kameran där.
Lägger upp dem i morgon kväll.

Längtar redan till morgondagens träning! Härlig känsla xD
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Foton vecka 3

Inläggav Frida Synneby » ons 29 jul 2009, 20:37

Formfoto v. 3: Tisdag 28/7

Vikt 55,9 kg (måndag)
Känns som om det står still. Inte bara vikten.
Sliter, men antagligen med fel approach. Saknar glädjen :|
För man har ju blivit lite av en "robot" - fast både på gott och ont!
Bäst att vända trenden så svackan vänder uppåt på stört :flex:

IMG_2408.JPG

IMG_2417.JPG

IMG_2412.JPG

IMG_2422.JPG
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Ben

Inläggav Frida Synneby » ons 29 jul 2009, 20:57

Jag har, liksom Lena, Evelina och Annelie, tränat ben idag!
Ligger på onsdagar numera vilket funkat fint. Såg så mycket fram emot att träna..
Brukar vara riktigt kul och svettigt, men ryggont och låg energinivå hindrade passet att bli optimalt.

Jag har så mycket kortare pass än de andra. Det gäller även benpassen.
4 övningar istället för 6.
Jag brukar skriva att kraven numera känns så höga på gymmet. Att "få till det då det gäller".
När man bara har 5 korta träningspass, och har åsidosatt all annan träning.
Van att sporta så mycket mer och "ha kul".
Nu är det liksom allvar.
och jag har tagit Jocke på orden, att: "ett förlorat pass inte går att ta igen på ngt vis"

Och ju färre övningar desto tuffare för mig som behöver många reps och set för att känna att mina svaga - men oerhört sega ;) - muskler fått sitt.

- Lårspark som följs upp av smala knäböj (4-6 repetitioner)
- Liggande lårcurl (får ingen kontakt och behöver jobba med endast 1 platta..) som följs upp av marklyft (4-6 repetitioner)
3 set lyder programmet.
That´s it.

Antar att jag låter grymt negativ idag, men jag har varken styrka, "geist" eller erfarenhet att få ut max av upplägget - en dag som denna.
Depp ;(
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Re: Ben

Inläggav Joachim Bartoll » tor 30 jul 2009, 07:40

Frida Synneby skrev:och jag har tagit Jocke på orden, att: "ett förlorat pass inte går att ta igen på ngt vis"

Mja... Det jag menar är att; "ett misstag går inte att reparera med ytterligare ett misstag". Detta kan överföras till ett träningspass genom att säga att ett dåligt pass går inte att göra bättre genom att försöka kompensera med ytterligare ett pass, eller extra övningar dagen därpå. Man kan inte vara på topp och prestera 100% varje dag. Det måste man inse. Har man en dålig dag får man göra det bästa av det och sedan lägga det bakom sig.
Ett sätt att öka kvaliteten på ett träningspass är att gå igenom det i huvudet några gånger innan man går till gymmet. Koppla av i några minuter och visualisera dig själv där du går igenom övningarna och verkligen känn hur lätt det är att öka vikterna eller göra fler repetitioner. Behåll dessa bilder inför varje set när du tränar.
Joachim Bartoll
Coach för Team reFORM & Talangjakten
Skribent, Kostkonsult, Tränare/Coach
www.bartoll.se :: www.bartoll.com :: The Body Transformation Guide
Användarvisningsbild
Joachim Bartoll
Administratör/Coach

Vill ha revansch

Inläggav Frida Synneby » tor 30 jul 2009, 21:40

Tack Jocke! Det stämmer - man kan inte vara på topp jämt. Igår protesterade ryggen mot de tunga vikterna. Kroppen är inte helt van vid så få repetitioner.
Jag brukar tänka igenom passet noga och skriva ner innan vad jag ska göra - och vad jag förväntar. Då slipper känslorna - eller virrighet - spela en ett spratt.
Men så kan det vara faktorer man inte räknat med som ställer till det. Eller iaf ändrar planerna. Man får vara flexibel.

I morgon ska jag ta revansch; favoritgymet och favoritpasset - kan inte gå fel! Speciellt inte om jag kryddar det med så pass seriös visualisering :thumbs:
Väl värt ett försök, för igår var jag allt annat än munter :whistle:

Idag vaknade jag med träningsvärk. Blev överlycklig; "Äntligen ger axelträningen resultat!"
Men så fort jag fortsatte måla mitt staket här ute, kände jag var värken kom ifrån. Och inte var det från hantlarna iaf...
Penslar är och förblir mitt "redskap" :lol:

Äggvita bubblar på min lista. (Gärna tillsammans med räkor eller kräftstjärtar!) Gott och snabbt protein. Jag kommer kunna ge ut en dietreceptbok, så mycket som jag experimenterar med matlagning, kryddor och smarta (läs: energi/kohydratsnåla) livsmedel.
Skulle vilja bunkra några stycken "äggvita på tetra/dunk". Har förstått att det bästa är att köpa hos grossist istället för via nätet.
För än så länge har jag inte kommit på något "smart" eller gott att göra med alla ägggulor :?
´Förslag någon !?

Frida
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Tripp, trapp, trull

Inläggav Frida Synneby » fre 31 jul 2009, 16:22

Idag kom det provskor med posten!
Åt lilla, mellan och stora "björn":

IMG_2429.JPG

Det har också kommit nya kosttillskott xD och nu när jag sitter och laddar inför att ta revansch, efter förra halvdana passet på gymmet, så längtar jag redan efter att prova nya smaken på mitt PF Whey Isolate
Smakrecension utlovas!

Och idag kan jag garantera fullt fokus under träningen. EQI-stretchen ska icke glömmas ("förträngas"... :oops: )!

I helgen jobbar jag från tidigt morgon till kväll men ska absolut klämma in två träningspass.
Att lära sig gå på 12 cm´s klackar lär också kräva sin träning framöver ;)
Kanske kan man förbättra vaderna på köpet?

"Lilla björn" verkar förövrigt vara lite utav en sko-fetischist :whistle:

IMG_2428.JPG
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Bananas are for monkeys

Inläggav Frida Synneby » lör 01 aug 2009, 13:41

IMG_2434.JPG

...men skumbananer "är grejer det" !!! :flex:

Passet gick ok, men jag saknar den härligt trötta och stumma känslan i musklerna. Har svårt med 4-6 reps. Det är inte muskeln som begränsar träningen, utan kroppen/tekniken/skavanker.
Tyckte dock det kändes bra att köra riktigt tugnt för vaderna, men jag märker att jag gärna fuskar upp vikten lite genom att supinera i fotled.
Ska bli spännande att se hur nästa träningsblock fr.o.m nästa vecka är upplagt!?

- Se nu till att ni med får lördagsgodis !

Frida
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Be there!

Inläggav Frida Synneby » lör 01 aug 2009, 20:11

Biljetterna är släppta och idag passade jag på att boka. Inspirerande!

Du kommer väl??
Köp biljett!

Luciapokalen_2009.jpg
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Utvärdering vecka 3

Inläggav Frida Synneby » mån 03 aug 2009, 07:51

Först nu, efter 3 veckor med kostupplägget, går mat/kosttillskott på rutin.

Jag har tränat på flitigt och tyngre denna vecka, och fortsätter kämpa med all mat. Det är verkligen mycket mat, men de oroar mig inte längre, vilket känns skönt. Tids nog kommer jag också få börja dieta som de andra, så nu gäller det väl bara att bygga och äta på!
Igår kväll hoppades jag på att vågen skulle visa lite upp, för att liksom intyga att formen blivit bättre. Jag trivs bättre nu och inbillar mig, iaf stundvis, att jag lyckas med några nya gram muskelmassa, men dessvärre står jag still.

Nästa vecka kommer träningsprogrammet revideras, men kostupplägget kör jag vidare med identiskt. Fredrik är på välbehövlig semestertrip, men redan om mindre än två veckor ses hela talangjaktsgänget igen - då blir det lagom att kolla läget; både med mat, upplägg och form. Så det går inte att ligga på latsidan. :flex: ..men det gillar jag!!
Användarvisningsbild
Frida Synneby
Talangjakten 2009

Återgå till Frida Synnebys Blog/Träningsjournal